Karty kredytowe w Polsce - czemu nie ma ich więcej?

Spośród wszystkich kart płatniczych w Polsce, kredytowe stanowią drugą co do wielkości grupę. Tak wynika z przygotowanych przez Departament Systemu Płatniczego NBP raportów „Informacja o kartach płatniczych” podsumowujących pod tym względem I i II kwartał 2018 roku. Więcej jest tylko debetówek, natomiast produkty typu prepaid albo charge nadal nie są wśród nas szczególnie popularne.

Ilość kart kredytowych w Polsce

Duża liczba kart debetowych w Polsce (prawie 32 mln według wcześniej przywołanego raportu) jest łatwa do wyjaśnienia – są one uzupełnieniem rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego i pozwalają na szybkie i wygodne korzystanie ze środków osobistych złożonych na takim koncie. Współcześnie po prostu ciężko się bez nich w praktyce obejść.

Natomiast 6 mln sztuk – co stanowi 14,6% spośród ogółu spotykanych w Polsce kart płatniczych – to właśnie karty kredytowe. Nie jest to z pewnością mało. Dla porównania jednak, szacuje się, że w USA posiada ją ponad 75% konsumentów (dane według Bostońskiej Rezerwy Federalnej). Gdzie może leżeć przyczyna takiej rozbieżności w chęci sięgania po ten produkt? Z pewnością jest to zagadnienie złożone, pokusić się jednak można o wskazanie jednego z istotniejszych czynników mających na to wpływ.

Powód – mała świadomość konsumencka?

Jak wynika z przeprowadzonej przez Federację Konsumentów ankiety, powodem takiego stanu rzeczy może być przede wszystkim niezbyt wysoka świadomość konsumencka Polaków w kwestii transakcji bezgotówkowych. Sprawia ona, że wielu rezygnuje z posiadania karty kredytowej w wyniku lęku przed nieprzewidzianymi opłatami albo niebezpieczeństwem, z reguły bliżej nieokreślonym.

Oznacza to, że zapewne o wiele więcej Polaków chętniej korzystałoby z możliwości, jakie oferuje ten produkt bankowy, gdyby byli lepiej poinformowani na ich temat. Stąd też konieczność działań zmierzających do uświadamiania i edukowania w tej kwestii.

Zalety karty kredytowej

Cechuje się ona w końcu wieloma atrakcyjnymi zaletami z punktu widzenia jej posiadacza. Jest to produkt wygodny, bezpieczny i zapewnia stały dostęp do pieniędzy. Kluczowe dla wielu użytkowników są też kwestie okresu bezodsetkowego i możliwości spłaty zobowiązań w ratach.

Co więcej, banki oferują coraz więcej związanych z kartami kredytowymi promocji i prześcigają się w tworzeniu atrakcyjnej dla klienta oferty. Przykładem niech będzie oferowana przez Santander Consumer Bank Visa TurboKARTA, która zapewnia posiadaczowi pakiet car assistance oraz zwroty za paliwo i inne zakupy. Jak zatem widać, nie brakuje dobrych powodów do tego, by zaopatrzyć się w taki produkt i wykorzystać zawarty w nim potencjał – należy jedynie skonfrontować swoje obawy z rzeczywistością.