Ogólnie rzecz biorąc, polscy konsumenci nie ufają ani bankom, ani towarzystwom ubezpieczeniowym, ani też innym komercyjnym instytucjom funkcjonującym na krajowym rynku finansowym. Zaufaniem darzy je zaledwie kilkanaście procent z nas. Całkiem inaczej sprawa wygląda w przypadku firm pożyczkowych, które w przeciągu ostatniego roku zanotowały znaczący wzrost zaufania wśród Polaków do oferowanych przez siebie usług na rynku poza bankowym.
Tam gdzie jest popyt, jest i podaż
Bum na rynku szybkich pożyczek konsumenckich, który rozpoczął się mniej więcej w 2012 roku, trwa w najlepsze. Firm świadczących tego rodzaju usługi w naszym kraju jest coraz więcej. Tak szybki wzrost liczby instytucji z sektora poza bankowego jest podyktowany bardzo dużym popytem na ich usługi ze strony konsumentów.
Zaufanie poszybowało w górę
Jak to mówią – na zaufanie trzeba sobie zapracować. Polskie firmy pożyczkowe chyba w tej materii odrobiły lekcje. Według corocznego badania reputacji instytucji finansowych w Polsce przeprowadzonego przez Kantar TNS w br. wynika, że w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zaufanie konsumentów do firm pożyczkowych wzrosło aż o 54 proc., co w porównaniu z wynikiem banków komercyjnych (1,6 proc.) jest dość spektakularnym osiągnięciem. Firmom pożyczkowym ufa już ponad 17 proc. Polaków. Takich wskaźników sektor poza bankowy nie notował nigdy, a tendencja ta wydaje się być wzrostowa. Z czego to wynika?
Im lepszy wizerunek, tym większe zaufanie
Wpływ na coraz większe zaufanie Polaków do firm pożyczkowych ma bezsprzecznie o wiele większy zakres produktów finansowych oraz znacznie lepsza jakość świadczonych usług w tym sektorze. Nie bez znaczenia są również wprowadzone w marcu 2016 roku nowe przepisy prawne, które znacznie ograniczyły maksymalny koszt pożyczki oraz wymusiły na instytucjach pożyczkowych wprowadzenie nowych zasad organizacyjnych. Dobrym przykładem tych zmian jest firma MiniCredit https://mini-credit.pl/, która wyznaje politykę tzw. odpowiedzialnego pożyczania, opierającą się na pełnej transparentności przepisów i zasad udzielania zobowiązań finansowych na krótki okres czasu. Ponadto wprowadzone zostały o wiele prostsze procedury wnioskowania o pożyczkę, łącznie z dostępem do takiego produktu drogą internetową, co znacznie ułatwia życie potencjalnemu pożyczkobiorcy.
Zszargana reputacja
Firmy pożyczkowe wciąż walczą z narosłymi jeszcze w latach 90. stereotypami odnośnie nieprofesjonalnych i często działających poza granicami prawa firmami pożyczającymi pieniądze na ogromny, wręcz lichwiarski procent. Obecnie takie praktyki nie mają racji bytu, a polski konsument jest w tej kwestii prawnie zabezpieczony za sprawą tzw. ustawy antylichwiarskiej. Ponadto wprowadzony został publiczny Rejestr Firm Pożyczkowych przy Komisji Nadzoru Finansowego, co dodatkowo czyni sektor poza bankowy jeszcze bardziej jawnym pod względem prawnym i bezpiecznym dla przeciętnego konsumenta.