Jeśli chodzi o sklepy internetowe, to obecnie w Polsce największą popularnością cieszą się modele biznesowe B2C - czyli skierowane do klienta indywidualnego. Jednak ogrom możliwości w zakresie sprzedaży daje także rynek B2B. Może być on równie prosty co obsługa klienta indywidualnego a dodatkowo przynieść zaskakujące korzyści. Ze względu na dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce, pojawiającą się konkurencję i wymagających partnerów biznesowych, prowadzenie działalności w sieci może być dla przedsiębiorcy nie lada wzywaniem. Stale rosnące potrzeby wymagają otwartości na nowe technologie. Rozwiązaniem, które może sprawdzić się w takich sytuacjach jest sklep B2B. Ale czym jest i co właściwie znaczy skrót B2B?
Czym jest B2B?
Skrót B2B pochodzi z języka angielskiego i oznacza business-to-business. Jest to określenie relacji, które występują pomiędzy przedsiębiorstwami. Tego typu model biznesowy najczęściej wykorzystywany jest podczas współpracy z hurtowniami, producentami czy firmami dystrybucyjnymi. Jedną z opcji tego modelu jest platforma B2B, czyli zintegrowany system wspierający i obsługujący klientów biznesowych. Platforma obejmuje takie czynności jak przygotowywanie ofert i zamówień, realizacje transakcji, płatności czy wystawianie dokumentów. Często sklep B2B posiada możliwość integracji ze sklepami lub magazynami, dzięki czemu realizacja zamówień towaru przez kontrahentów odbywa się wygodnie i sprawnie, a cały proces przebiega szybko i prowadzony jest na najwyższym poziomie.
Jak utworzyć sklep B2B?
Pierwszym krokiem jest oczywiście znalezienie odpowiedniego pomysłu na własny sklep internetowy. Oprócz tego warto dokładnie rozpisać strukturę sklepu i zaplanować różnego rodzaju rozwiązania logistyczne, a następnie załatwić wszystkie formalności związane z rejestracją działalności i współpracą z dostawcami czy producentami. Kluczowym elementem w procesie zakładania sklepu B2B jest oczywiście wybór odpowiedniego oprogramowania. Dobra platforma będzie wpływała korzystnie nie tylko na proces tworzenia sklepu internetowego, ale także na jego sprawne funkcjonowanie. Takie możliwości daje między innymi oprogramowanie CStore, które pozwala na wdrożenie wielu rozwiązań w zakresie platformy B2B. Dzięki CStore możliwe jest zautomatyzowanie nawet do 75% działań. Oprócz wyboru oprogramowania ważnym aspektem jest także zakup domeny i podpięcie jej pod sklep internetowy.
Korzyści wynikające ze wdrożenia systemu B2B to przede wszystkim automatyzacja większości działań, co skutkuje podwyższeniem jakości współpracy oraz poprawieniem wyników finansowych. Jest to także redukcja kosztów ze względu na ograniczenie czasu pracy osób odpowiedzialnych za obsługę bezpośrednią. B2B umożliwia również swobodny wgląd we wszystkie dane związane z transakcjami oraz monitorowanie i kontrolowanie stanu zamówień i reklamacji. Dodatkowo platformy B2B usprawniają płatności i komunikację z kontrahentem, a dzięki działającemu 24h na dobę systemowi, komfort usługi jest znacznie większy.