Bagaż w luku… czy kurierem?

Walizka podróżna jako przesyłka kurierska? Brzmi to nieco dziwnie, ale kiedy już przeanalizujemy warunki przewozu nadbagażu widniejące w regulaminach linii lotniczych, może się okazać, że to niemała oszczędność.

Z danych IQS wynika, że w ciągu ostatniego półrocza co trzeci Polak leciał samolotem (źródło: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-trzeci-polak-lata-samolotem-ryanair-najpopularniejszy-infografika). Zwykle przewozimy ze sobą bagaż, często niemały. Czy duży bądź ciężki bagaż opłaca się nadać na lotnisku, czy może lepiej przetransportować go w inny sposób?

Limity dotyczące bagażu w samolocie

Każdy przewoźnik ma własne wymagania dotyczące bagażu, który pasażerowie mogą wnieść ze sobą na pokład bądź nadać do luku. Dopuszczalna ilość bagażu rejestrowanego, czyli nadawanego przez pasażera w punkcie odprawy biletowo-paszportowej, określana jest w systemie wagowym lub sztukowym. System wagowy obowiązuje najczęściej w przypadku rejsów europejskich, do krajów Bliskiego Wschodu, azjatyckich czy afrykańskich. Wedle tego systemu, każdy pasażer może nadać jedną sztukę bagażu o określonej maksymalnej masie. Większa liczba walizek lub przekroczenie limitu wagowego oznaczają konieczność uiszczenia opłaty za nadbagaż.

Limit wagowy dla bagażu rejestrowanego to najczęściej 20 kg lub 23 kg. Linie lotnicze podają też zazwyczaj wymogi dotyczące wymiarów bagażu: Suma wszystkich trzech wymiarów walizki nie może przekroczyć np. 158 cm. Bagaż mieszczący się w limitach rozmiarowych i wagowych nadawany jest bezpłatnie. Ponadto oczywiście przysługuje pasażerowi bagaż podręczny o określonych wymiarach. Może on ważyć do 6–8 kg, w zależności od przewoźnika.

Cena za nadbagaż

Jeśli pasażer zabiera ze sobą więcej walizek lub bagaż jest ponadwymiarowy czy zbyt ciężki, musi niestety uiścić opłatę za nadbagaż. Najlepiej zrobić to już podczas rezerwowania biletu, gdyż kwota jest wówczas nieco niższa – jednak nawet wtedy opłaty za nadbagaż mogą okazać się niezwykle wysokie. Na przykład PLL LOT za dodatkową walizkę mieszczącą się w limicie wagowym i wymiarowym wymagają dopłaty wysokości 290 zł w przypadku rejsów na terenie Europy i 450 zł przy rejsach międzykontynentalnych. Jeśli bagaż jest ponadwymiarowy lub waży więcej niż 23 kg, opłaty te wynoszą odpowiednio 580 i 900 zł. Już w tym przypadku warto zastanowić się nad nadaniem walizki w postaci ubezpieczonej przesyłki kurierskiej. Na przykład po wejściu na stronę Euro-paka.pl i wpisaniu wymiarów, masy przesyłki oraz kraju docelowego, możemy porównać dostępne oferty. Jeśli wybierzemy usługę ekspresową, po dotarciu do celu podróży nie będziemy długo czekać na bagaż, w dodatku zostanie on dostarczony pod wskazany adres.