Seniorzy coraz chętniej kupują w sieci. E-sklepy muszą się dostosowywać do tej grupy klientów

Osoby 55+ są coraz bardziej aktywne w sieci. Chętniej korzystają z mediów społecznościowych, a już prawie co trzeci senior robi zakupy przez internet. Eksperci podkreślają, że aby zachęcić ich do e-zakupów, sklepy powinny ułatwić nawigację na stronie, udostępnić przesyłki za pobraniem i różne formy kontaktu. Kluczowa jest również wiarygodność sprzedawcy, którą potwierdzają certyfikaty bezpieczeństwa czy opinie innych internautów.

– Seniorzy nie kupują w sieci tak powszechnie jak inne grupy wiekowe, ale już prawie 1/3 z nich to robi. W grupie wiekowej 55–64 lata jest to 27 proc., a w grupie wiekowej 65+ jest to 29 proc. Kupują oni bardzo często ubrania i dodatki, akcesoria, perfumy, kosmetyki, książki, muzykę, filmy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Rak, Country Manager Trusted Shops w Polsce.

Z badania „Zakupy Polaków w internecie” przeprowadzonego na zlecenie Trusted Shops przez SW Research wynika, że już 93 proc. internautów kupuje online. Coraz aktywniejszą grupą wśród e-klientów są seniorzy. Raport Gemiusa „E-commerce w Polsce 2018” podaje, że osoby w wieku 50+ najchętniej kupują w internecie odzież i dodatki (53 proc.), kosmetyki i perfumy (46 proc.) oraz książki i płyty (43 proc.). W przyszłości planują też zakupić w sieci wycieczki i meble. Choć do e-sklepu najczęściej trafiają z wyszukiwarki, to rośnie liczba seniorów aktywnie korzystających z mediów społecznościowych. CBOS podaje, że social media w tej grupie wiekowej notują wzrost na poziomie 132 proc. w ciągu roku. Jeszcze większy, bo ok. 200 proc., notują porównywarki cenowe.

– Dla ludzi w wieku 50 lat i starszych szczególne znaczenie przy wyborze sklepu internetowego ma poczucie bezpieczeństwa. Daje im je kilka elementów. Pierwszy to dane kontaktowe, czyli adres i nazwa firmy, NIP i numer telefonu, drugi to certyfikaty bezpieczeństwa wydawane przez zewnętrzne firmy, np. takie jak Trusted Shops. Trzeci element to opinie innych użytkowników, które dla seniorów są bardzo ważne – wymienia Anna Rak.

Gemius podaje, że na wybór konkretnego sklepu wpływają także jasne informacje dotyczące możliwości zwrotu i reklamacji zakupionych rzeczy. Nielsen Norman Group wskazuje zaś, że wprowadzenie na stronie ułatwień dla seniorów przekłada się nawet na 30-proc. wzrost liczby transakcji.

– Jeżeli chcemy, żeby seniorzy u nas kupowali, to musimy pomyśleć o kilku elementach. Pierwszy z nich to ich wizerunek w reklamie, czy oni się będą z nim identyfikowali. Drugi element to dostosowanie strony, m.in. bardzo łatwa nawigacja, numer telefonu kontaktowego – seniorzy mówią o tym, że to jest dla nich bardzo ważne, żeby mogli zadzwonić i uzyskać ewentualną poradę. Seniorzy bardzo chętnie płacą za pobraniem, więc ten element również powinien być udostępniony na stronie. Dużym udogodnieniem jest również możliwość powiększenia czcionki na naszej stronie internetowej – mówi country manager Trusted Shops.

Sklepy mają jednak problem z tym, żeby zachęcić seniorów do zakupów. Choć stereotyp seniora ma coraz mniej wspólnego z rzeczywistością, za zmianami nie nadąża marketing. W efekcie tylko 30 proc. identyfikuje się z postaciami ze spotów.

 W reklamach ukazany jest fałszywy obraz seniorów. Występują oni najczęściej jako babcia, dziadek bądź osoba chora i w związku z tym tylko 33 proc. seniorów identyfikuje się z tym wizerunkiem – przekonuje Anna Rak.

Szacuje się, że do 2050 roku populacja osób w wieku 60+ wzrośnie do 13,7 mln osób. Tym samym seniorzy będą stanowić blisko 40 proc. społeczeństwa.

– W ciągu ostatnich kilku lat nasze całe społeczeństwo postarzało się o 7 lat. To będzie kiedyś bardzo duża grupa docelowa, więc warto już teraz zadbać o te zmiany na stronie – podkreśla Anna Rak.